Saturday 17 December 2011

Posted by Awan Hijau |


      Entri Awan kali ni nak menyentuh perihal undang-undang atau hukum hakam, tidak lah bermaksud Awan ni pakar soal undang-undang hanya lebih untuk nak berkongsi. Undang-undang yang Awan maksudkan  tidak sama dengan hukum hakam biasa kerana sumber asalnya daripada Allah iaitu perihal hukum hudud yang sangat hangat diperdebatkan oleh golongan tertentu dan sudah tentulah ahli politik golongan yang utama. Sebenarnya Awan jika diajukan soalan "terima atau tidak perlaksanaan hukum hudud di Kelantan"??? sudah tentu sekali Awan akan terima, kenapa kita perlu takut kalau kita di pihak yang benar??? kenapa kita nak risau kalau kita tidak berbuat salah??? kerana hukuman ini bukan untuk membebankan, kerana Allah tidak akan meletakkan sesuatu yang akan membebankan hamba-Nya. 

     Ada sesetengah pihak menentang perlaksanaanya dengan alasan  masyarakat majmuk, belum bersedia, tidak sesuai, nanti ramai orang Islam kudung dan seribu satu macam alasan diberikan bagi mempengaruhi masyarakat supaya menolak Hudud. Mereka tidak suka dan tidak redha hukum Allah dilaksanakan. Mengapa? Namun bergitu, ramai juga yang menyokong akan perlaksanaan ini kerana undang-undang sedemikian mampu membuatkan pesalah, misalnya perompak untuk berfikir dua kali untuk melakukan rompakan dan mungkin mampu mengubah mereka untuk berbalik kepada kebenaran...I/Allah.

     Awan masih teringat akan kata-kata Ustaz Othman, beliau menyatakan misalnya hukuman sebat 100 kali bagi pelaku zina , ada sebabnya. Mengikut kajian pukulan sebat di atas tulang punggung dapat meransang pembebasan vaksin yang mampu melawan virus AIDS, Wallahualam. Apa yang Awan dapati undang-undang sekarang terlalu berlembut dengan persalah. Misalnya sekarang kes zina/kes rogol hanya sebat beberapa kali dan penjara beberapa tahun dan bagi golongan berada boleh melepaskan diri dengan hanya sedikit bayaran. Yang paling menyedihkan, peningkatan maksiat dalam kalangan remaja semakin menjadi-jadi, remaja sekarang bebas untuk keluar dengan pasangan...ibu bapa pula dah semakin tak siuman apabila ada yang bagi si lelaki berdua-duan dalam bilik dengan anak perempuan mereka, apabila ditanya mengapa berbuat demikian "ye lah kita ibu bapa kenalah sporting". Apa lagi dah ibu bapa bagi "green light" yang si lelaki apa lagi naik hantu/syaitan dan iblis semua ada. Apabila dah mengandung, lekas-lekas khawinkan kerana nak tutup aib...woiiii tuuu aib depan masyrakat saja kew yang nak difikirkan, malu dengan Allah pernah tak terlintas??? Sekarang ni hidup memang sempoi...dah main suka-suka dapat pula  khawin free, siap boleh tunjuk lagak depan member-member, member yang banggang tengok member hepppy nak ikut jejak langkah gak..dan bergitulah seterusnya.. Jadi disinilah apa yang Awan katakan daripada awal kita memerlukan undang-undang yang lebih tegas yang mampu menyedarkan mata masyarakat yang kian largha.

     Nasihat ini, Awan tujukan buat semua yang ada membaca dan juga untuk diri Awan sendiri. Awan bukanlah seorang yang perfect agama atau akhlak dan Awan juga ada membuat salah. Ambik yang mana baik, yang buruk yang sesiapa saja yang dilakukan janganlah ikut. Semoga kita semua, terlepas seksa kubur dan terlepas seksaan api neraka---Amin!!!


0 comments:

Post a Comment